tirsdag den 13. september 2011

FV 2011 - Backstage VII

For at helt være med får jeg lige starte på 7.dagen før valget. Jeg var simpelthen for træt til at skrive om 7. dagen, så det kommer nu.

7. dagen gik ud på at få indberette alle de danskere som udrejste til i udlandet, MEN som havde fået stemmeret. Det handlede også om, at få de danskere som kom hjem registeret så de kunne få lov til at stemme.

For det første, så skulle alle valglisterne sættes i valgbøgerne. Det er de lister og de bøger som I bliver markeret i når I har stemt. De kommer i to eksemplar. Det ene sættes i bøgerne, det andet gemmes hvis der bliver klager.

For det andet nåede vi at få alle indrejst. Pyyha.

For det tredje så gik resten af dagen med at få givet udenlandsk danskerne valgret. Udenlandsk danskerne mister deres valgret når de udrejser med mindre de ansøger om at beholde den. Udrejser under 2 år kan vi selv afgøre, udrejser mellem 2-4 år skal evt. sendes til valgretsnævnet og udrejser over 4 år skal altid til valgretsnævnet.

Så de ansøgninger der var i posten skulle behandles, nogle blev lynscannet og sendt til valgretsnævnet. Jeg snakkede med Louise i indenrigsministeriet løbende som nævnet tog stilling til ansøgningerne. Hun gav mig cpr nr på dem om havde fået valgret, jeg tastede dem ind. Kl. 13 ringede hun med de sidste - så kunne de ikke nå flere.

Kl 18 var det helt slut. Den sidste indberetning blev kørt.

Indrejserne, udrejserne og udenlandsdanskerne som blev registeret til og med 7. dagen kommer så lørdag på separate lister som skal sættes i valgbøgerne og rettes til.

Jeg var hjemme lidt over kl. 18. Normalen er kl. 17.

Fredag var jeg med at tage mod brevstemmer. Hjemme lidt over kl. 17. Normalt 13.30.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar