torsdag den 15. september 2011

FV 2011 - Backstage IX - Valgdagen

I for lige en mellemvejs opdatering, for jeg er kaldt til, ja, tælling i aften.
De havde brug for en ekstra tæller på en af skolerne og jeg meldte mig. Så der kommer muligvis mere i aften fra min side af.

For at at starte med at besvare US's spørgsmål:
Bliver man 18 år på valgdagen kan man godt stemme. Systemet finder selv dem som har valgret på dagen, så ja, man får vælger nr og det hele og kan godt brevstemme. Hos os bliver dem som har fødselsdag på valgdagen markeret med et lille flag i valgbogen og de får vist nok også en lille gave.

Og så har jeg ellers passet valgsekretariats telefon i dag. Vi har haft enkelte afstemningssteder der har haft ringet ind. Borgeren havde ikke valgkort med og de kunne ikke finde vedkommende i bogen. Så vi slog borgeren op og gav dem vælgernr så de kunne finde det i bogen. Et par stykker gik forgæves fordi de tilhørte en anden kommune. Nogle havde ikke fået valgkortet og skulle vejledes i hvordan de så kunne få stemt (sygesikringsbeviset med til valgstedet).

I morges modtog vi omkring 100 brevstemmer som skulle fordeles og ud på valgstederne inden kl 9. Så skulle det lige gå hurtigt med at få skrevet vælgernr på bagsiden af den brune kuvert og så budene til at køre rundt til afstemningsstederne. Indtil kl 9 er brevstemmerne nemlig stadig gyldige. Modtager et valgsted brevstemmen fra sekretariatet efter kl 9 er stemmen ugyldig.

I går fik vi også brevstemmer i posten.
De blev sorteret, fik valgnummer på bagsiden og blev selvfølgelig også tjekket for gyldighed.

Senere på dagen var vi på beredskabsstationen i deres gymnastiksal. Her var et bord pr distrikt med de brevstemmer som nu hørte til distriktet, samt distriktets valgbog. Så åbnede alle de valgtilforordnede den brune brevstemme kuvert, tjekkede om følgebrevet var korrekt udfyldt og stemmen dermed gyldig og vælgeren der havde brevstemt blev markeret i valglisten. Følgebrev og stemmeseddel blev lagt i kuverten igen. Den lille kuvert med stemmesedlen blev IKKE åbnet. Det tog 3½ time før vi var helt færdige. Vi var en flok administrative til at hjælpe med af afgøre om en stemme var gyldig eller ej, men kun som hjælp hvis de valgtilforordnede var i tvivl.

Jeg har selv været oppe og stemme her til eftermiddags og fik sagt hej til et par kollegaer på mit stemmested.

I aften skal jeg møde på det andet afstemningssted og hjælpe dem med grov tællingen. Det bliver spændende!

1 kommentar:

  1. Tak for svaret. Det var som jeg regnede med, men det kunne jo være, at disse unge personer først kunne stemme på selve valgdagen, og dermed var afskåret fra at brevstemme ved deres første valg.

    SvarSlet