mandag den 29. oktober 2012

Effektivitet er vejen frem!

Jeg har været på kursus i dag. Det var et af de aller bedste af slagsen. I ved dem som er øjenåbnere og hvor man går hjem og tænker "Nu skal der fandme ske noget!".

Tina Kolding  afholdte et kursus om hvordan man effektivisere sin arbejdsdag og jeg er så glad for jeg var med. Det var så udbytterigt at jeg skal studere mine noter i morgen for at huske det hele. Men 3 ting skal jeg i gang med NU.

Vidste du f.eks. at de mails du får, som ikke er meget nødvendige at du læser nu, dem kan du smide i din kalender i Outlook!? Så kan du planlægge hvornår du har tid til at tage stilling til den. Det er en kæmpe hjælp i stedet for at du bliver ved med at læse mailen igen og igen fordi du har glemt hvad den handlede om (eller fordi du ikke gider tage stilling til den nu). Det bliver alt for fedt!

Faktisk er 40% af vores arbejdsdag de opgaver som ikke er planlagt, som afbryder os uventet og dem vi ikke kalkulere med. Så tror da fanden, at jeg bliver stresset og ikke når noget, når jeg planlægger 100% og der så kommer 40% ekstra flyvende ind gennem døren.

Og så handler det om at sige fra. Eller om at respektere sig selv. F.eks. så møder jeg nogle gange på arbejdet og så har en kollega lige lagt en stak arbejde til mig... UDEN at tjekke om det er ok med mig. Eller teamlederen komme ind inden jeg overhovedet har tændt computeren og siger "Jeg har aftalt med din kollega at du laver det her i dag". Øh,nej! Hold dog op med at planlægge mit liv og min tid UDEN mig! Helt ærligt!

Så jeg går tilbage i morgen og starter med at indføre 3 ting:

- Jeg skal have sorteret mine mails
- Jeg skal begynde kun at planlægge 60% af min dag så jeg er klar til de 40% jeg ikke ved hvad bliver
- Jeg skal tage kontrol over min egen tid

Årh jo, og så skal jeg hjem og fjerne visuelle forstyrrelser som post-it, blokke med to-do lister og små sedler og bunker. Det skal væk og helst i morgen.

Nu skal jeg så bare have fundet ud af hvordan jeg får fjernet alt rodet på min kontor-makkers skrivebord.


1 kommentar:

  1. Årh, den der med "jeg har aftalt med din kollega at du laver det her" er BARE ikke i orden!!! Det er simpelthen så flabet, de skal sq da aftale det med dig!!

    Jeg oplever lidt det der med, at der kommer ting væltende ind på bordet konstant og hele tiden. Der sidder cirka 1,5 person med lige de opgaver, jeg har - og så hjælper det fedt, at jeg både får læsset en stak sager i hovedet OG skal lære tre nye op i de opgaver, jeg sidder med. Er der noget at sige til, at jeg føler mig bare en lille smule presset??

    SvarSlet